petak, 9. siječnja 2009.

KAROSERIJA

Za početak, moramo razjasniti jednu stvar: šasija i školjka nikako nisu isto! Katkada se ovi pojmovi miješaju.Radi se o dva različita elementa kojima je namijenjena podjednaka uloga - one sačinjavaju podlogu na koju su pričvršćeni svi dijelovi automobila., ...
Šasija
Nekadašnji su automobili u pravilu kao podlogu svoje konstrukcije koristili šasiju. Ovdje se radi o konstrukciji koja se doima doslovno poput okvira na koju se (izravno i neizravno) pričvršćuju svi ostali dijelovi automobila. Dok su nekadašnje šasije bile izrađene od kojekakvih metalnih, vjerojatno isključivo željeznih, a kasnije i čeličnih, cijevi ili tračnica, danas je to sofisticirana konstrukcija koju se u pravilu koristi tek pri izradi automobila visokih karakteristika (slika 3). Priča o šasiji dosta je jednostavna. Na drugoj slici prikazana je nosiva platforma (što je sada pak to?) VW Bube. Nosiva platforma u stvari je razrada priče o šasiji od metalnih cijevi odnosno okvira. Ovakva platforma uz okvir ima pričvršćene i kojekakve plohe, također namijenjene montiranju drugih dijelova automobila.


No, jasno je kako sama šasija nije dovoljna da bi se pričvršćivanjem raznoraznih agregata, sjedala i ostalog, dobio kompletan automobil. Nedostaje - karoserija. karoserija, opet, nije isto što i školjka. Iako bi neki jezikoznalci sada mogli uplesti svoje prste tvrdeći ovo ili ono, uzmimo kao zdravo za gotovo da je karoserija automobila ona limena konstrukcija koja se postavlja na šasiju ili nosivu platformu i koja mu, u stvari, daje oblik i izgled.

Dakako, na tako postavljenu karoseriju potrebno je još montirati vrata, poklopac motora, prtljažnika itd. Ah, da, ne zaboravimo i plohe koje sačinjavaju blatobrane, krov...

Šasije današnjih automobila u pravilu su izrađene od aluminija ili njegovih legura, jednostavne su i veoma čvrste konstrukcije koja je otporna na uvijanja. Aluminijska šasija fordovog konceptnog modela Contour (1994.), napravljena u suradnji sa Siemensom, Bayerom, Tevesom i Reynoldsom, prikazuje nam ideju osnove automobila budućnosti. Naime, nakon što su proizvođači sa šasija prešli na samonosive karoserije (vidi slijedeće poglavlje), sada se polako ponovno vraćaju na ovaj, nazovimo ga tako, arhaični oblik gradnje vozila.
sl. 2 - Nosiva platforma - VW Buba

Šasija može biti jedna za različita nadgrađa, a više karoserijskih oblika na jednoj te istoj platformi sve je izglednija strategija auto industrije u budućnosti.


Školjka
Da ipak nismo odlučili pričati o morskim stvorenjima dokaz je i naša slika 4 koja prikazuje školjku Xsare Picasso. Pokušamo li preciznije definirati pojam školjke, reći ćemo kako se u stvari radi o "samonosivoj karoseriji". Dakle, radi se o nečemu veoma sličnom karoseriji, no što uključuje i ulogu šasije. Dakle, školjku u stvari nazivamo samonosivom karoserijom jer je njena uloga i da služi kao podloga na koju se pričvršćuju ostali dijelovi automobila, a daje mu i vanjski oblik te osnovu na koju se pričvršćuju vrata, blatobrani, krov kako bi se dobio kompletan automobil. Pametni ljudi, industrijalci, izmislili su samonosivu karoseriju (školjku) iz jednostavnog razloga.

Ovakvom je konstrukcijom pojednostavnjena proizvodnja automobila u velikim serijama. Ipak, pođemo li detaljnije analizirati automobile sa samonosivom karoserijom (školjkom), a to je 90% današnjih osobnih vozila, doći ćemo do spoznaje da ono što je jednostavno za izradu stroju nije i jednostavno oku. Komplicirani oblik školjke sastavljen je od mnogo različitih dijelova prešanog lima koji su u pravilu zavareni zajedno.

sl. 3- Samonosiva karoserija - školjka (Citroën Xsara Picasso)

Ipak, školjka ima nekih svojih negativnih osobina. Serijska automatizirana proizvodnja ovakvog automobila zahtijeva mnogo posebnih strojeva, otežano je popravljanje zbog složene konstrukcije školjke, a nerijetko se rade i konstrukcijski kompromisi kako bi se neki dio mogao lakše "uvaliti" unutar školjke, na štetu karakteristika. Automobilski puristi svakako će glasati za konstrukciju sa šasijom koja je jednostavnija, ali i pruža bolja dinamička svojstva.


Ostalo
Na kraju, na redu su varijacije na temu. Prva koju spominjemo svakako je prostorni okvir (Space Frame) kakav je primjenjen na aluminijskoj konstrukciji Audia A8 (slika 6). Ovdje se, možemo to slobodno reći, radi o mješavini svih do sada spominjanih rješenja, a u Audiu su zaključili da će upravo ovakvom konstrukcijom do kraja iskoristiti potencijal aluminija kao materijala za izradu cijelog automobila.


sl. 6 - ASF prostorni okvir od aluminija

Drugim riječima, ASF (Audi Space Frame ili Aluminium Space Frame), djelo stručnjaka tvrtki Audi A.G. i Alcoa, je čvrst poput čelične samonosive karoserije, no pri tome lakši adekvatno manjoj specifičnoj težini aluminija. Ipak, još se uvijek lome mnoga koplja oko opravdanosti proizvodnje aluminijskih automobila. Prednosti su očite - manja težina vozila štedi gorivo te su zagađenja okoliša manja, uz to, aluminij je i 100% reciklabilan. S druge pak strane, proizvodnja i prerada aluminija još uvijek nisu na razini dovoljnoj za masovniju uporabu. U procesu pripreme i obrade ovog materijala u auto industriji još se uvijek troši daleko previše energije čime su ukupna zagađenja barem dostigla, ako ne i premašila, ona koja se javljaju u proizvodnji i eksploataciji klasičnih automobila.


Posljednja verzija priče kojom rješavamo temu šasija i karoserija svakako je i mistični monocoque (monokok). Ovdje se radi o konstrukciji zatvorenih ploha. Drugim riječima, monocoque automobila u stvari je nekakva "kada" koja najčešće predstavlja prostor za vozača/putnike te najnužniju opremu. Ostali dijelovi ovakvog automobila pričvršćeni su na monocoque s prednje i stražnje strane pomoćnim okvirima.

sl. 7 - Monocoque od ugljičnih vlakana s ovjesom,
sjedalom i uvodnicima zraka
(Stewart F1, 1998.)


Tipičan primjer monocoque konstrukcije svakako su natjecateljski jednosjedi poput bolida Formule 1. Uvedena u "predkarbonsko" doba, ovakva je (uvjetno rečeno) šasija postavila nove standarde u smanjenju ukupne težine bolida podižući čak i čvrstoću cijele konstrukcije, a time i sigurnost vozača koja je u tim vremenima bila prilično krhka.
Prve monocoque konstrukcije bolida Formule 1 bile su izrađene od aluminijskih limova, no u 80-im su ih godinama zamijenili umjetni materijali (kevlar i karbon - ugljična vlakna). Put do "civilnih" automobila monocoque konstrukcijama još je uvijek veoma ograničen, prvenstveno zbog visoke cijene materijala i izrade. Doduše, još se veliki Colin Chapman (nekadašnji šef Lotusa F1) okušao pred tridesetak godina izradivši model Elan sa stakloplastičnom monocoque konstrukcijom. Danas "sreću" da budu ovako konstruirani imaju tek rijetki automobili poput Bugattia EB 110 i Ferraria F 50 (karbon).
Karoserija zavisno od momenta vozila,može imati različit oblik.Pri razvoju karoserije posebna pažnja se poklanja dobijanju vozila sa što nižim težištem,obezbjeđenju dobre vidljivosti,utovaru i istovaru,kao i smještanju putnika ii robe.
Djelovanje faktora spoljne sredine kao što su korozija i povišene temperature jako puno utiču na karoseriju.Pojava oštećenja od korozije vozila se može znatno smanjiti korišćenjem adekvatnih sredstava za zaštitu.

Karoserija je ono što vidimo kada gledamo neki automobil. Elementi karoserije se izrađuju od metalnih ploča različitim procesima obrade, najčešće pod presama i obradom u kalupima. Koriste se i drugi materijali kao poliester, kompozitni materijali i slično, ali samo tamo gdje su potrebne osobine koje ovi materijali posjeduju. Ovakva obrada je izuzetno komplikovan proces. Radi se o tome da se ploča od lima stavlja u kalup, a onda presa svojim pritiskom drugim dijelom kalupa pritiska lim koji zauzima oblik kalupa. Taj dio je jako osjetljiv, jer na nekim mjestima dolazi do istezanja materijala, a zbog žilavosti komad nikada nema identične dimenzije zadane kalupom. Zbog istezanja materijala može doći do pojave pukotina, prevelikog smanjenja debljine materijala, što je nepovoljno. Dimenzije i sama promjena nakon vađenja iz kalupa se mora isplanirati do hiljaditog dijela milimetra. Razvoj karoserije ne podrazumijeva samo njeno crtanje nego i razvoj tehnoloških postupaka i izradu specijalnih alata za prese. Proces traje od 3 do 6 godina, a upotrebom CAD i CAM tehnologija ušteda u vremenu je i 50 odsto. Karoserija se izrađuje najčešće od čelika, ali i od drugih legura, naprimjer od aluminijuma. Čelik je pogodan, jer svojim osobinama pogoduje postizanju željene čvrstoće vozila i otpornosti na udar, dostupan je i jeftin. Pored eventualne nekvalitetne izrade karoserije i samih spojeva, najveći problem za karoseriju je (bila) korozija. Uspješno rješavanje prvog problema zavisi od sposobnosti i volje proizvođača, dok rješavanje korozije u današnje vrijeme zavisi samo “od volje” proizvođača, jer adekvatne i svima dostupne tehnologije postoje.

Jagodasto voće


JA G O D A S T O V O Ć E

U pomološku skupinu jagodastog voća ubrajaju se sljedeće vrste voćaka:

  • jagoda,
  • malina,
  • kupina,
  • borovnica,
  • brusnica,
  • ribizle,
  • ogrozdi i
  • aktinidija - kivi.


Svaka vrsta unutar ove grupe posjeduje i svoju podgrupu. Tako na primjer, kod jagode razlikuju se stalnorađajuće ili mjesečarke, i one koje plodonose samo jednom tokom godine. Pod malinom i kupinom se podrazumjevaju jednogodišnji i dvogodišnji tipovi, te različiti hibridi nastali njihovom kombinacijom. U okviru brusnice i borovnice ubrajaju se divlje i pitome (za komercijalnu proizvodnju selekcionisane) vrste, te unutar posljednjih, posebno kod borovnice, vrste niskog, srednjeg i visokog rasta, kao i južnih i sjevernih klimata. Ribizle i ogrozdi obuhvataju vrste različite boje ploda, te se razlikuju crvena, crna i bijela ribizla, kao i plavi i bijeli-zeleni ogrozd.

Na području BiH, iz grupe jagodastog voća, uglavnom se uzgajaju samo jagoda, malina i nešto malo kupine. Plodovi borovnice i brusnice na bosanskohercegovačko tržište uglavnom dolaze iz prirodnih populacija, od divljih genotipova, tako da su, kultivisane, komercijalne vrste istih, gotovo potpuna nepoznanica. S druge strane, prije rata zasnovane, ogledne i proizvodne površine pod ribizlom i ogrozdom, danas gotovo da i ne postoje, te plodovi ovih vrsta na tržište dospijevaju uglavnom u skromnim količinama iz kućnih vrtova ili bašti.



J A G O D A


Jagoda predstavlja jednu od privredno najvažnijih vrsta voćaka u okviru pomološke grupe jagodastog voća. Ni jedna druga vrsta iz ove grupe ne posjeduje mogućnost za toliko različitih načina uzgoja kao jagoda. Odabirom adekvatnog sistema i tehnologije uzgoja, sa posebnim akcentom na izbor sadnog materijala, proizvodnju plodova ove vrste voćaka moguće je u potpunosti isplanirati. Uzgoj na otvorenom polju na gredici sa ili bez zastiranja zemljišta, u jeno, dvo ili troredu, sa ili bez navodnjavanja, te u zaštićenim prostorima na zemlji ili različitim tipovima supstrata, samo su neki od različitih sistema uzgoja jagode.


Posebna prednost u produkciji plodova jagode leži u činjenici da ista omogućava veoma brz povrat uloženih sredstava, i da za postizanje ekonomske računice nisu potrebne veće proizvodne površine, te se ista uglavnom organizuje kao dio mješovitog poljoprivrednog gazdinstva. Takođe, kod jagode važi jasan ekonomski zakon, što se više uloži, više se i dobije.

Plantažni i matični zasad jagode u eksperimentalne svrhe zasnovali smo u avgustu 2006 godine na ukupnoj površini od 0,6 ha. Obzirom da se radi o nadmorskoj visini od 1050 m sa posebnom pažnjom pristupilo se organizovanju ove proizvodnje, dakle kao eksperiment. Cilj je bio dobiti plodove kao posljednje u sezoni proizvodnje jagode, te tako obezbijediti maksimalnu dobit od uzgoja ove kulture. Iako literaturni podaci govore da je uzgoj jagode u intenzivnoj proizvodnji, koja iziskuje savremeno tehnologiju moguće organizovati do 700 m nadmorske visine, ovaj put se rizikovalo i rizik se isplatio.
Od bezbroj tipova sadnog materijala jagode odlučili smo se za svježu, zelenu kontejnersku sadnicu. Zbog nedostatka proizvodnje istog u našoj zemlji, te veoma visokih cijena prilikom nabavke iz uvoza, posebno zbog transporta usljed kabaste materije, zelene kontejnerske sadnice su namijenski naručene za našu plantažu od domaćih proizvođača. Ovakav tip sadnog materijala jagode ima niz prednosti koje se posebno ogledaju u neprekinutom ciklusu razvoja, mogućnosti sadnje tokom cijelog perioda vegetacije, te manjoj potrebi vode u prvim momentima nakon sadnje.

Sortiment u oba tipa zasada podrazumjevao je sljedeće kultivare: maja, miss, raurica, madeline, clery i arosa. Od mogućih sistema uzgoja na otvorenom polju za proizvodnju plodova odabran je standard, odnosno sistem uzgoja na gredici u dvoredu sa zastiranjem zemljišta folijom i sistemom za navodnjavanje tipa kap po kap. Na površinu gredice ispod folije postavljena su po dva crijeva sistema za navodnjavanje tipa kap po kap. S druge strane, matični dio zasada podignut je u sistemu sadnje jagode na gredice u jednoredu, bez zastiranja zemljišta uz primjenu sistema za navodnjavanje tipa kap po kap.

Prilikom pripreme zemljišta poseban akcenat je stavljen na dezinfekciju istog i uništavanje korova, obzirom da se radilo o površinama pod dugogodišnjim pašnjacima. Za svaki dunum površine instalirana je bačva zapremine 1.000 l unutar koje su rastvarana vodotopiva đubriva i aplicirana putem sistema za navodnjavanje. Izgradnja gredica i fiksiranje folije preko istih izvršeno je ručno.

Berba plodova svih sorti jagode desila se petnaestak dana nakon istih u ostalim područjima kontinentalnog dijela BiH, što je obezbijedilo adekvatnu dobit. Međutim, produženjem sezone u proizvodnji jagode imalo je za posljedicu povećanu pojavu truleži plodova, te će se u ovoj godini posvetiti posebna pažnja i ovom segmentu.


P R O I Z VO D I

U segmetu proizvoda nudi se tri vrste istih, i to:

- svježe plodove jagodastih i krošnjastih vrsta voćaka,
- sadni materijal jagodastih vrsta voćaka i
- meso tovne junadi.

Od jagodastih voća imamo plodove i sadni materijal sljedećih vrsta:

- visokožbunaste borovnice,
- jednogodišnje i dvogodišnje maline,
- crne i crvene ribizle,
- kupine i
- tajberija.

Kada je u pitanju sadni materijal proizvodimo prvenstveno kontejnerski tip sadnice različitih zapremina, te za neke kulture i sadnice tipa zreli izdanci golih žila. Sadni materijal borovnica i ribizli proizvodimo uglavnom iz reznica izbojaka, dok kod jednogodišnje maline koristimo reznice korijenčića, kod dvogodišnje maline zrele izdanke, a kod kupine i tajberija služimo se metodom potapanja vrhova.

Web Pretraživači tj. Tražilice


Najvažniji Web pretraživači

Često puta ćete naići na ponudu da kupite ili koristite neki od programa za automatsko prijavljivanje pretraživačima koji će vam obećati registrovanje sa stotinama hiljada pretraživača. Prvo, nemojte da im verujete, jer toliko pretraživača i ne postoji na Web-u. Drugo, i mnogo važnije, većina saobraćaja će vam doći dobrim pozicioniranjem na svega desetak najpopularnijih pretraživača (čak 95%). Svakako, ako imate vremena možete se prijaviti i na manje poznate pretraživače, pogotovu ako vam je ciljna grupa posetilaca veoma ograničena. Generalno, potrudite se da vaš Web sajt prijavite na sledeće glavne pretraživače:

• www.google.com
• www.alltheweb.com
• http://search.msn.com
• http://search.aol.com
• www.askjeeves.com
• www.hotbot.com
• www.lycos.com
• www.looksmart.com
• www.dmoz.org
• www.overture.com
• www.excite.com
• www.altavista.com

Od lokalnih pretraživača prijavite se na: www.krstarica.com ili www.pretraga.co.yu Ako imate više domena za prijavljivanje obavezno prijavite samo po jednu stranicu vašeg sajta. Posle nekoliko dana, možete prijaviti i sledeću ali pri tome budite jako oprezni da ne preterate sa prijavama, jer vas neki pretraživači za to mogu kazniti brisanjem iz njihove baze podataka.

Najvažnije Web direktorije

Web direktorije su organizovane po principu kataloga, gde su sajtovi razvrstani po odgovarajućim kategorijama. Njima se morate prijaviti ručno jer najčešće pri registraciji morate uneti mnoštvo raznovrsnih podataka o vašem sajtu. Najvažnije je odabrati pravu kategoriju koja najbolje odgovara opisu vašeg sajta. Najbolje je da unapred pripremite listu podataka o vašem sajtu kao naslov i opis, a takođe i podatke o vama ili vašoj firmi kao ime, adresu, telefon, e-mail itd. Podatke možete ispisati u običnom tekstualnom fajlu a možete koristiti i posebne programe za ispunjavanje formulara na Web-u. Programi kao Type-It-In ( www.wavget.com/typeitin.html ) olakšaće vam posao oko popunjavanja dugačkih formulara. Jednostavne programe ove vrste naći ćete najčešće kao besplatne (freeware) ili sa licencom slobodne razmene (shareware). Da bi ste našli vama odgovarajuće direktorije najbolje je otići na Yahoo.com i potražiti listu Web direktorija koje vašoj ciljnoj grupi posetilaca najviše odgovaraju. Onda zasučite rukave, prihvatite se miša i tastature i krenite da se prijavljujete na te direktorije.

Važnost listinga na Yahoo-u

Od samog početka Web-a Yahoo je postao sinonim za Web direktoriju. Danas, to je najpopularniji i najposećeniju sajt na svetu, a samim tim predstavlja i najbolje mesto za listing vašeg sajta. Oduvek, prijavljivanje na Yahoo-u bila je priča za sebe. Za razliku od većine ostalih direktorija prijave za mesto u Yahoo primaju se ili odbijaju po ličnoj proceni zaposlenih u Yahoo-u, koji samo na tome rade. Najvažnije je da ceo proces prijavljivanja obavite jako polako i pažljivo. Prvo, pregledajte stranu sa informacijom o prijavljivanju ako u njoj nema nekih promena u proceduri. Zatim pažljivo odaberite kategoriju koja vašem sajtu najbolje odgovara. U toj kategoriji kliknite na odgovarajuće dugme, a onda unesite svoje podatke. Naslov u Yahoo-u treba da ima svega nekoliko reči, najbolje kratki naziv vaše firme ili sajta. Opis ne sme da bude duži od jednog reda. Možete da probate i sa dužim opisom ali onda postoji velika šansa da će vam ili odbiti prijavu ili je skratiti onako kako oni žele. Koliko je vredan listing na Yahoo-u potvrđuje činjenica da ako želite ubrzani proces prijave vašeg sajta to bi vas koštalo $300, a uz to se samo garantuje da će biti pregledan u roku od sedam dana ali ne i da će biti prihvaćen. Ukratko:

• Prijavite se pažljivo i polako
• Vaša glavna strana mora da izgleda profesionalno
• Proverite zadnju informaciju o pravilima prijavljivanja
• Pažljivo odaberite kategoriju koja vam najviše odgovara
• Prijavite vašu Web stranu u toj kategoriji
• Pripremite naslov od svega nekoliko reči
• Pripremite opis dugačak kao jedan red na ekranu
• Opis ne sme biti duži od najdužeg opisa u vašoj kategoriji
• Unesete vaše ključne reči u opis ali ne insistirajte na tome
• Najvažnije je da opis ima pravo i nedvosmisleno značenje
• Mnogo sreće

Ovim bi zaokružili seriju članaka o pripremanju i prijavljivanju vaših Web stranica pretraživačima i diektorijama. Ne zaboravite da posetite www.searchenginewatch.com za najnovije vesti u oblasti Web pretraživača. U sledećim brojevima razmatraćemo šta sve još možete učiniti kako bi doveli posetioce na vaš sajt.

Mozilla Firefox

Mozilla Firefox je drugi web preglednik u svijetu po postotku korištenosti. Firefox sadrži pregled stranica po tabovima, provjeru pravopisa, download manager, a u gornjem desnom uglu ovog web preglednika nalazi se kartica s najpoznatijim web pretraživačima koju sam korisnik može editirati.
Glavna prednost Mozilla Firefoxa su brojni add-oni, s kojima firefox pretvara u program koji može imati veliki primjenu – od glazbenog playera do chatanja i pregledavanja elektronske pošte u svega par klikova mišem.
Naravno, Firefox svaki korisnik može sam prilagoditi zavisno o svojim potrebama – od odabira boje do izgleda ikona.


Opera


Opera je, po mnogima, najbrži web pretraživač u svijetu. Opera osim za surfanje internetom može poslužiti i kao e-mail klijent a podržava i razne druge mogućnosti tipa pregledavanje stranica po tabovima. Glavna novost u novijim verzijama Opere je „Opera speed dial“ koji služi za brzo pokretanje do devet stranica po izboru korisnika s jednim klikom miša. Ovaj web preglednik ima i hrvatsko sučelje.

Tražilice

(Search Engine) su servisi za pretraživanje koji omogućuju pronalaženje odgovarajućih sadržaja na javnim servisima. Pretraživanje interneta može se izvoditi uporabom web-kataloga i indeksnih pretraživača. Tražilice kao indeksni pretraživači pregledavaju sva dostupna web-sjedišta (web-sites) u potrazi za stranicama koje sadrže zadane pojmove (ključne riječi, indekse). Nakon toga stvaraju popis koje možemo redom pregledavati. Jedna od najviše korištenih tražilica je Google Vjerojatno ste čuli za Google, Yahoo!, MSN i druge. Ovo su veliki igrači u poslovanju tražilicama i milijuni ljudi ih svakodnevno koriste u potrazi za informacijama (npr. od stanja na burzama do sportskih automobila). Google bilježi 200 milijuna pretraga svaki dan, i taj se broj svakodnevno povećava. Ako nikada niste razmišljali o pretraživa čima, ove statistike pokazuju koliko su tražilice važne za vaše poslovanje, te koliko je nužno biti na listi tražilica. Biti izlistan nije dovoljno; potrebno je ostvariti visoku poziciju u rezultatima pretraživanja kako bi postigli prednosti velike količine prometa koju tražilice mogu poslati na vašu web stranicu

Kvaliteta tražilice ovisi o njezinim mogućnostima pretraživanja. Mnoge tražilice uz osnovno pretraživanje nude i napredno pretraživanje (Advanced Search). Taj način sužava pretraživanje na najvrednije izvore informacija. Oni koji se ne snalaze s engleskim jezikom, pri odabiru tražilice moraju obratiti pozornost na mogućnost biranja jezika kod pretraživanja. Nažalost, nemaju sve tražilice tu mogućnost.

Kada unesete jedan ili više pojmova (tzv.ključnih riječi, eng. Keywords) koji se tiču sadržaja što ih tražite, tražilica pregledava svoju bazu web-stranica i pronalazi one stranice u kojima se spominju uneseni pojmovi. Rezultat pretraživanja popis je poveznica na web- stranice koje odgovaraju vašem upitu.


Pregled značajnijih indeksnih pretraživača

Google www.google.com

AltaVista www.altavista.com

Lycos www.lycos.com

HotBot www.hotbot.com

Ask Jeeves www.ask.com

CROSS, CARNetov pretraživač za Hrvatsku http.cross.carnet.hr

Pogodak, internetska tražilica specijalizirana za hrvatski internetski prostor http:www.pogodak.hr

Cro-Web, hrvatski pretraživač http:www.cro-web.com

Pretraživački operatori

Pri sastavljanju upita web pretraživačima služimo se tzv. pretraživačkim operatorima. To su oznake pomoću kojih se ključne riječi kombiniraju u precizniji zahtjev za pretraživanje. Neki se služe Booleovim logičkim operatorima AND, OR ili NOT, a neki oznakama + i -. Operatori pomažu u sužavanju ili proširivanju rezultata pretraživanja.

Ovisno o web pretraživaču razlikovat će se i operatori koje ćete upotrijebiti. Stoga na stranici pomoći provjerite koje operatore upotrebljava vaš web pretraživač.

Operator AND (logičko I)

Operator AND sužava rezultat pretrage jer uključuje web-stranice koje sadrže sve pojmove navedene u upitu.

Operator OR (logičko ILI)

Operator OR proširuje pretraživanje jer u rezultat uključuje barem jedan od pojmova ili oba. Pomoću njega se traže web-stranice koje sadrže bilo koju od zadanih ključnih riječi (ili, naravno, obje).

Operator NOT (logičko NE) Operator NOT (logično NE) sužava pretraživanje jer uključuje samo jedan od pojmova iz upita i pri tome isključuje ostale.

Kod nekih pretraživača umjesto OR možete koristiti znak +, a umjesto NOT znak -.

Traženje izraza

Ako želite da pronađena web-stranica sadrži određeni izraz ili naziv riječi, onda ključne riječi stavljamo jednu do druge, i to pod navodnike. Npr. kada biste tražili web-stranice koje spominju časopis Enter, zadali biste upit ″časopis Enter″.

Pretraživanje s filtrom

Katkad je dobro prilikom pretraživanja upotrijebiti pretraživačke filtre. Pomoću njih pretraživanej se može prilično precizno zadati. Oni omogućuju da se pojedina ključna riječ traži samo unutar zadanog dijela web-stranice (npr.naziva stranice, slika, poveznica itd.)

Ovisno o web pretraživaču razlikovat će se i filtri koje ćete upotrijebiti. Zato provjerite koje filtre upotrebljava vaš web pretraživač.