petak, 9. siječnja 2009.

Web Pretraživači tj. Tražilice


Najvažniji Web pretraživači

Često puta ćete naići na ponudu da kupite ili koristite neki od programa za automatsko prijavljivanje pretraživačima koji će vam obećati registrovanje sa stotinama hiljada pretraživača. Prvo, nemojte da im verujete, jer toliko pretraživača i ne postoji na Web-u. Drugo, i mnogo važnije, većina saobraćaja će vam doći dobrim pozicioniranjem na svega desetak najpopularnijih pretraživača (čak 95%). Svakako, ako imate vremena možete se prijaviti i na manje poznate pretraživače, pogotovu ako vam je ciljna grupa posetilaca veoma ograničena. Generalno, potrudite se da vaš Web sajt prijavite na sledeće glavne pretraživače:

• www.google.com
• www.alltheweb.com
• http://search.msn.com
• http://search.aol.com
• www.askjeeves.com
• www.hotbot.com
• www.lycos.com
• www.looksmart.com
• www.dmoz.org
• www.overture.com
• www.excite.com
• www.altavista.com

Od lokalnih pretraživača prijavite se na: www.krstarica.com ili www.pretraga.co.yu Ako imate više domena za prijavljivanje obavezno prijavite samo po jednu stranicu vašeg sajta. Posle nekoliko dana, možete prijaviti i sledeću ali pri tome budite jako oprezni da ne preterate sa prijavama, jer vas neki pretraživači za to mogu kazniti brisanjem iz njihove baze podataka.

Najvažnije Web direktorije

Web direktorije su organizovane po principu kataloga, gde su sajtovi razvrstani po odgovarajućim kategorijama. Njima se morate prijaviti ručno jer najčešće pri registraciji morate uneti mnoštvo raznovrsnih podataka o vašem sajtu. Najvažnije je odabrati pravu kategoriju koja najbolje odgovara opisu vašeg sajta. Najbolje je da unapred pripremite listu podataka o vašem sajtu kao naslov i opis, a takođe i podatke o vama ili vašoj firmi kao ime, adresu, telefon, e-mail itd. Podatke možete ispisati u običnom tekstualnom fajlu a možete koristiti i posebne programe za ispunjavanje formulara na Web-u. Programi kao Type-It-In ( www.wavget.com/typeitin.html ) olakšaće vam posao oko popunjavanja dugačkih formulara. Jednostavne programe ove vrste naći ćete najčešće kao besplatne (freeware) ili sa licencom slobodne razmene (shareware). Da bi ste našli vama odgovarajuće direktorije najbolje je otići na Yahoo.com i potražiti listu Web direktorija koje vašoj ciljnoj grupi posetilaca najviše odgovaraju. Onda zasučite rukave, prihvatite se miša i tastature i krenite da se prijavljujete na te direktorije.

Važnost listinga na Yahoo-u

Od samog početka Web-a Yahoo je postao sinonim za Web direktoriju. Danas, to je najpopularniji i najposećeniju sajt na svetu, a samim tim predstavlja i najbolje mesto za listing vašeg sajta. Oduvek, prijavljivanje na Yahoo-u bila je priča za sebe. Za razliku od većine ostalih direktorija prijave za mesto u Yahoo primaju se ili odbijaju po ličnoj proceni zaposlenih u Yahoo-u, koji samo na tome rade. Najvažnije je da ceo proces prijavljivanja obavite jako polako i pažljivo. Prvo, pregledajte stranu sa informacijom o prijavljivanju ako u njoj nema nekih promena u proceduri. Zatim pažljivo odaberite kategoriju koja vašem sajtu najbolje odgovara. U toj kategoriji kliknite na odgovarajuće dugme, a onda unesite svoje podatke. Naslov u Yahoo-u treba da ima svega nekoliko reči, najbolje kratki naziv vaše firme ili sajta. Opis ne sme da bude duži od jednog reda. Možete da probate i sa dužim opisom ali onda postoji velika šansa da će vam ili odbiti prijavu ili je skratiti onako kako oni žele. Koliko je vredan listing na Yahoo-u potvrđuje činjenica da ako želite ubrzani proces prijave vašeg sajta to bi vas koštalo $300, a uz to se samo garantuje da će biti pregledan u roku od sedam dana ali ne i da će biti prihvaćen. Ukratko:

• Prijavite se pažljivo i polako
• Vaša glavna strana mora da izgleda profesionalno
• Proverite zadnju informaciju o pravilima prijavljivanja
• Pažljivo odaberite kategoriju koja vam najviše odgovara
• Prijavite vašu Web stranu u toj kategoriji
• Pripremite naslov od svega nekoliko reči
• Pripremite opis dugačak kao jedan red na ekranu
• Opis ne sme biti duži od najdužeg opisa u vašoj kategoriji
• Unesete vaše ključne reči u opis ali ne insistirajte na tome
• Najvažnije je da opis ima pravo i nedvosmisleno značenje
• Mnogo sreće

Ovim bi zaokružili seriju članaka o pripremanju i prijavljivanju vaših Web stranica pretraživačima i diektorijama. Ne zaboravite da posetite www.searchenginewatch.com za najnovije vesti u oblasti Web pretraživača. U sledećim brojevima razmatraćemo šta sve još možete učiniti kako bi doveli posetioce na vaš sajt.

Mozilla Firefox

Mozilla Firefox je drugi web preglednik u svijetu po postotku korištenosti. Firefox sadrži pregled stranica po tabovima, provjeru pravopisa, download manager, a u gornjem desnom uglu ovog web preglednika nalazi se kartica s najpoznatijim web pretraživačima koju sam korisnik može editirati.
Glavna prednost Mozilla Firefoxa su brojni add-oni, s kojima firefox pretvara u program koji može imati veliki primjenu – od glazbenog playera do chatanja i pregledavanja elektronske pošte u svega par klikova mišem.
Naravno, Firefox svaki korisnik može sam prilagoditi zavisno o svojim potrebama – od odabira boje do izgleda ikona.


Opera


Opera je, po mnogima, najbrži web pretraživač u svijetu. Opera osim za surfanje internetom može poslužiti i kao e-mail klijent a podržava i razne druge mogućnosti tipa pregledavanje stranica po tabovima. Glavna novost u novijim verzijama Opere je „Opera speed dial“ koji služi za brzo pokretanje do devet stranica po izboru korisnika s jednim klikom miša. Ovaj web preglednik ima i hrvatsko sučelje.

Tražilice

(Search Engine) su servisi za pretraživanje koji omogućuju pronalaženje odgovarajućih sadržaja na javnim servisima. Pretraživanje interneta može se izvoditi uporabom web-kataloga i indeksnih pretraživača. Tražilice kao indeksni pretraživači pregledavaju sva dostupna web-sjedišta (web-sites) u potrazi za stranicama koje sadrže zadane pojmove (ključne riječi, indekse). Nakon toga stvaraju popis koje možemo redom pregledavati. Jedna od najviše korištenih tražilica je Google Vjerojatno ste čuli za Google, Yahoo!, MSN i druge. Ovo su veliki igrači u poslovanju tražilicama i milijuni ljudi ih svakodnevno koriste u potrazi za informacijama (npr. od stanja na burzama do sportskih automobila). Google bilježi 200 milijuna pretraga svaki dan, i taj se broj svakodnevno povećava. Ako nikada niste razmišljali o pretraživa čima, ove statistike pokazuju koliko su tražilice važne za vaše poslovanje, te koliko je nužno biti na listi tražilica. Biti izlistan nije dovoljno; potrebno je ostvariti visoku poziciju u rezultatima pretraživanja kako bi postigli prednosti velike količine prometa koju tražilice mogu poslati na vašu web stranicu

Kvaliteta tražilice ovisi o njezinim mogućnostima pretraživanja. Mnoge tražilice uz osnovno pretraživanje nude i napredno pretraživanje (Advanced Search). Taj način sužava pretraživanje na najvrednije izvore informacija. Oni koji se ne snalaze s engleskim jezikom, pri odabiru tražilice moraju obratiti pozornost na mogućnost biranja jezika kod pretraživanja. Nažalost, nemaju sve tražilice tu mogućnost.

Kada unesete jedan ili više pojmova (tzv.ključnih riječi, eng. Keywords) koji se tiču sadržaja što ih tražite, tražilica pregledava svoju bazu web-stranica i pronalazi one stranice u kojima se spominju uneseni pojmovi. Rezultat pretraživanja popis je poveznica na web- stranice koje odgovaraju vašem upitu.


Pregled značajnijih indeksnih pretraživača

Google www.google.com

AltaVista www.altavista.com

Lycos www.lycos.com

HotBot www.hotbot.com

Ask Jeeves www.ask.com

CROSS, CARNetov pretraživač za Hrvatsku http.cross.carnet.hr

Pogodak, internetska tražilica specijalizirana za hrvatski internetski prostor http:www.pogodak.hr

Cro-Web, hrvatski pretraživač http:www.cro-web.com

Pretraživački operatori

Pri sastavljanju upita web pretraživačima služimo se tzv. pretraživačkim operatorima. To su oznake pomoću kojih se ključne riječi kombiniraju u precizniji zahtjev za pretraživanje. Neki se služe Booleovim logičkim operatorima AND, OR ili NOT, a neki oznakama + i -. Operatori pomažu u sužavanju ili proširivanju rezultata pretraživanja.

Ovisno o web pretraživaču razlikovat će se i operatori koje ćete upotrijebiti. Stoga na stranici pomoći provjerite koje operatore upotrebljava vaš web pretraživač.

Operator AND (logičko I)

Operator AND sužava rezultat pretrage jer uključuje web-stranice koje sadrže sve pojmove navedene u upitu.

Operator OR (logičko ILI)

Operator OR proširuje pretraživanje jer u rezultat uključuje barem jedan od pojmova ili oba. Pomoću njega se traže web-stranice koje sadrže bilo koju od zadanih ključnih riječi (ili, naravno, obje).

Operator NOT (logičko NE) Operator NOT (logično NE) sužava pretraživanje jer uključuje samo jedan od pojmova iz upita i pri tome isključuje ostale.

Kod nekih pretraživača umjesto OR možete koristiti znak +, a umjesto NOT znak -.

Traženje izraza

Ako želite da pronađena web-stranica sadrži određeni izraz ili naziv riječi, onda ključne riječi stavljamo jednu do druge, i to pod navodnike. Npr. kada biste tražili web-stranice koje spominju časopis Enter, zadali biste upit ″časopis Enter″.

Pretraživanje s filtrom

Katkad je dobro prilikom pretraživanja upotrijebiti pretraživačke filtre. Pomoću njih pretraživanej se može prilično precizno zadati. Oni omogućuju da se pojedina ključna riječ traži samo unutar zadanog dijela web-stranice (npr.naziva stranice, slika, poveznica itd.)

Ovisno o web pretraživaču razlikovat će se i filtri koje ćete upotrijebiti. Zato provjerite koje filtre upotrebljava vaš web pretraživač.

1 komentar:

  1. Pozdrav! Da li bi ste mogli update-ati logo za Operu? Novi logo se nalazi na:

    http://www.opera.com/press/resources/

    Hvala!

    OdgovoriIzbriši